Pressemeddelelse: ALFA-1 Danmark bliver del af Nordisk Alfa-1 patientforening: Alfa-1 Norden

Så er det igen tid til at holde Café-møde.
Alfa-1 Danmark afholder denne gang Café-møde på:  Scandic Ringsted.  Nørretorv 57. 4100 Ringsted   Tirsdag den 5. APRIL 2022 17:00 – 19:30

Tryk på nedenstående link for at se mere

Pressemeddelelse:

Alfa-1 Danmark er blevet omdannet til en fælles Nordisk Alfa-1 patientforening

Den 16. juni 2024 besluttede generalforsamlingen i Alfa-1 Danmark at skifte navn på foreningen til Alfa-1 Norden, samt at indføre vedtægter, der varetager interesser for patienter med Alfa-1 antitrypsin mangel i alle de nordiske lande.

Alfa-1 Norden er registreret i Danmark. Foreningen erstatter Alfa-1 Danmark og Sverige, og vil også omfatte Norge, som ikke har sin egen Alfa-1 patientforening.

Bestyrelsen

Generalforsamlingen har vedtaget følgende bestyrelsessammensætning, bestående af repræsentanter fra tidligere Alfa-1 Danmark, Alfa-1 Sverige og en norsk Alfa-1 interessegruppe:

• Formand Claus Astradsson (Danmark)
  • Næstformand Knut Skaar (Norge)
  • Kasserer Hans Hansen (Danmark)
  • Sekretær Kari D. Aasheim (Norge)
  • Anders Richter (Danmark)
  • Monika Lorentzen (Sverige)
  • Sigvard Däversjö (Sverige)
  • Marketta McNeese (Sverige)

Suppleanter

• Kate Lindahl (Danmark)
  • Lena Alm (Sverige)
  • Wivikke Tikki Sommerschield Matheson (Norge)

Dannelsen af ​​en nordisk Alfa-1 forening skyldes behovet for at håndtere fælles udfordringer, såsom høj arbejdsbelastning for bestyrelsesmedlemmer, frafald af nøglepersoner og manglende medlemsengagement.

Fusionen vil sikre eksistensen af ​​en professionel Nordisk Alfa-1 patientforening over tid, muliggør deling af ekspertise og arbejdsbyrde, eliminere unødvendigt dobbeltarbejde og give bedre medlemstilbud og medlemsaktiviteter. Vi vil også stå stærkere sammen i kampen af de uacceptable forskelle i Skandinavien med hensyn til Alfa-1 bevidsthed blandt sundhedspersonale, adgang til pleje af god kvalitet, livsforlængende substitutionsbehandling og muligheder for at deltage i klinisk Alfa-1 forsøg.

Bestyrelsen ser frem til at arbejde sammen for alle nordiske Alfa-1 patienters velfærd, og til at bevare vores nuværende forbindelser, samt at udvide vores netværk med nye partnere i Europa og internationalt, så vi kan nå vores mål.

For spørgsmål og yderligere information kontakt venligst Claus Astradsson på e-mail:

Bestyrelsen i Alfa-1 Norden

FIND LIGNENDE I ARKIVET